Historia

Becker 20 Racer, byggd 1956 på John Johansson Båtvarv i Hanken utanför Karlsborg.


John Johansson föddes 1906 och började bygga träbåtar i ett torp i skogen. Han utökade verksamheten och flyttade in till Hanken där han startade båtvarvet 1945. Han började samarbeta med Harry Becker som var verksam i Karlsborg på den tiden, de byggde mest små snabba racerbåtar. Varvet hade plats för 2 båtar och det var som mest 5 båtbyggare som jobbade där.

Anne är ritad av Harry Becker på 50-talet. Hon är byggd i mahognykravell med v-botten och skarpa slag, med måtten 6,15 x 2,30 m. och gör cirka 30 knop med en Volvo BB115A. 

Båten har legat på land sedan 1992 och genomgår för närvarande en omfattande renovering av Mikael Forslund som ägt båten sedan 2001, hon beräknas bli klar till 2004 års säsong.

Efter 14 år på land så fick Anne äntligen möta sitt rätta element sommaren 2006, tack vare Mikael Forslunds fina renovering. Läs mer under nedanstående länkar.



Renovering 2002 - 2006 - Michael Forslund
Skrivet av Mikael Forslund

En vacker vårdag i Maj 2002 kördes Anne hem till Finspång efter att ha stått på land i Norrköping i över 10 år, först på Karlsro sedan på Norrköpings Veteranbåtklubbs område i Herstaberg. Lite nervöst var det att se om den medföljande vagnen skulle hålla, men det gjorde den tack och lov. Hon var helt tömd på inventarier under vintern så hon vägde nog bara ca 600kg där på vagnen.                                  

Hon ställdes upp hemma på tomten och arbetet kunde påbörjas. De senaste 10 åren har Anne haft 4 ägare innan mig, de har bl.a. renskrapat hela kölsvinet. Det arbetet är jag väldigt glad för att slippa.Om någon har information om de 10 åren på land innan hon kom i min ägo så tar jag tacksamt emot detta. Blymönja införskaffade av goda vänner på klubben och blandades till efter konstens alla regler, först inoljades hela skrovet 2 gånger ytterligare med rå linolja och balsamterpentin, totalt är hon inoljad 7 gånger.
Motor som är en Volvo Penta BB115 lämnades till Stefan Bäckman NVK i september för en ordentlig genomgång. Det saknades en hel del delar, så en B20 införskaffades för att ta delar ifrån. Motorn gicks igenom och målas i original röd färg.                                                              

Även ett backslag införskaffades och fick sig en genomgång och lite röd färg. Under några veckor i oktober blymönjades hon enligt gammal tradition. Så nu får hon stå en tid ( ca 15 veckor ) så mönjan får torka innan hon ska målas med Danboline. Under några mörka höstkvällar i november slipades alla durkar ( 35st ) i garaget. Jag strök 2 lager Danboline på undersidan. Sedan betsades och oljades översidorna av mahognyn. Jag lackade alla mahogny ytor på durkarna 3 gånger. Delarna fick ligga några veckor i garagevärmen så lacken härdade ordentligt innan de vinterförvarades på vinden. Under december slipades alla britsar, hyllor och övriga lösa delar. Det blev samma procedur som med durken fast utan Danbolinen.                                                   


Bäckman konstaterade snart att det marina BB115 blocket var fastrostat och gick ej att använda. Det blev att använda B20 blocket, borra om det och byta kolvar. Sagt och gjort delarna lämnades in till Lindells motorrenoveringar i Norrköping. Jag fick pris på borrning av block, nya kolvar, byte av kam och lager, slipning av vev samt en ny kam. Det blev en kostsammare renovering än jag tänkt mig men vad göra? Till råga på allt gick Lindells i konkurs lagom när vi lämnat in delarna. Den 18:e dec borrades motorn av Lindells och fick nya kolvar m.m. Heder åt dom att de löste det så snabbt trots allt.

2003
Bäckman plockade ihop motorn i januari, målade blocket så nu ser den även ut som en ny motor. Jakten på två 175-2D (för dubbelmontage) förgasare gick bra, fick tag i ett par i Lagnö. En ny kamaxel beställdes, jag har valt linjen att inte kompromissa utan gå fullt ut och köpa det mesta nytt.Sofforna, sätena fram lagades under februari. Dessa slipades och oljades några kvällar i garaget. I den skinande vårsolen målades kölsvinet med grå Dunbolin, det blev verkligen snyggt och förhoppningsvis lättstädat. En ny startmotor monterades samt en ny generator. Ett topplock renoverades och monterades på så nu liknar det verkligen en motor. I slutet av mars monterades alla tänddelar, tempgivare, oljetrycksgivare, impellerhus osv. I början av maj var motorn färdigbyggd, den blev verkligen snygg. Nya insugningsrör tillverkade jag i aluminium som putsades till kromglans.                    


Sommaren 2003 ägnades den mesta tiden ute i skärgården med vår andra båt. Lite småsaker gjordes dock. Tanken som är gjord av kopparplåt putsades, men gick ej att få helt ren, den är dessutom väldigt stor 145L så tankar gick på en ny i rostfritt. Svepet blästrades och borrades så det skulle passa mellan motor och backslag.
Under september monterades alla durk. En ny vagn införskaffades, en gammal Cabby 532 husvagn från 1978 fick släppa till underredet. Chassit rensades från överbyggnaden och sen monterades båtstöd, kölrullar och winsch under några kvällar i september och oktober. I början av november byggdes 2st stålvaggor och Anne lyftes bort från den gamla vagnen.                                  

När sen den nya trailern var besiktad och typad som trailer i november så flyttades Anne ytterligare en gång över till trailern. Tyvärr blev hon för hög för att komma in i garaget, men det förstod jag nästan från början.  Motorn kördes färdigbyggd hem från Norrköping och förbereddes för montering i Anne. Svepet monterades på backslaget, och målades i samma röda färg som motorn. Helgen 6-7 december 2003 kördes Anne ner till Sapa industriområde i Finspång där motorn skulle monteras. Bäckman hjälpte mig att montera ihop backslaget med motorn. Det krävdes lite justeringar på adaptern så det var bara att sätta upp den i svarven igen.Backslaget monterades på motorn och det efterlängtade lyftet kunde äntligen ske. De bakre fästen passade perfekt och fick utgöra riktmärke. Nya främre fästen fick mätas in och tillverkas.Här var en radiostyrd travers mycket användbar. Efter 12 timmar satt motorn avvägt och monterad i båten bara att köra hem igen. Motorfästena togs sen bort en och en för att hel svetsas samt målas följande dagar.

2004
I början av januari gjordes ett el-schema samt planeringen av instrumentbrädan tog fart. Bränslerör och kylvattenslangar införskaffades. En mall gjordes i mars för en ny bränsletank monterad i fören. Tanken tillverkade i rostfritt med skvalpskott av Lasse E i Norrköping. Tanken blev på ca 73L och monteras under fördäck i april. Bränslerör samt vattenslangar monterades på plats följande månad.                

Inredningen slipades samt fick ny bets och oljades sen i in i maj, ny undre ram för framrutan monterades. Under den regniga sommaren monterades alla säten, hyllor m.m.Alla beslag putsades och det mesta blev väldigt blankt och fint. Hon botten målades med ny grön färg Eco Cruiser. Sen monterades även lite beslag samt gösstake och flaggstång.  
Lördagen den 24 juli 2004 på Sankt Anna dagen, stod hon parkerad på kajen i Tyrislöt när Norrköpings Veteranbåtklubb hade träff där. Här får man första riktiga krediten för den skönhet hon faktiskt är, eller kommer att bli.


All garnering monterades i aug och sedan lackades skrovet under sep med 1 lager Epifines.Under okt monterades batteri och alla 50 kvm kablar. Startmotor, tändspole samt startrelä monterades också under hösten. Under vintern låg arbetet vilande förutom att elschemat uppdaterades samt en kabellista gjordes.
2005
Våren 2005 monterades kapellrörs fästen samt instrumentbrädan gjordes klar och monterades dit under våren. Vinröda dynor införskaffades på båtmässan och ett kapell ritades och planeras i samma färg.Sommaren 2005 drogs ett helt nytt elsystem efter mina egna ritningar och ett nytt batteri monterades. 2st länspumpar med 1” slangar monterades med backventiler, ett i mitten av båten och ett i aktern. En ny bordsgenomföring i mässing fick monteras på ena sidan. Rutorna slipades och provmonterades men jag bestämde mig för att beställa nya hos glasmästaren. Hela överbygget lackades ett lager på sensommaren.Gamla styrningen med de nya vajrarna monterades bort trots allt och ett Teleflex system införskaffades och monterades under sep månad. Rutorna monterades och kittades med brun Tremco Mono hos Finspångs Glasmästeri den 20 okt, detta ska utföras av proffs det gör helhetsintrycket så mycket bättre.

De nya klassiska instrumenten från Faria monterades i början av november. Lördagen den 12:e november startades sen motorn. Efter lite instruktioner av min granne Conny om hur man hittar 0-läget samt hur man sen grundställer tändningen. Lite knackigt eftersom tändningen och förgasarna måste justeras, men ack vilken känsla att äntligen få höra ljudet av motorn.
2006
Den första maj detta är täcktes Anne av efter en mycket lång vinter. Kapellvreden monteras samt framrutan fixas till då den lossnat lite under vintern. Brandsläckare monteras samt lite praktiska saker som ankarlina, fendrar och ankare. Den 23:e maj kommer äntligen min kapellmakare från Motala Mats Sömmare för att montera nya bågar samt måtta ut det nya kapellet. Hela båten slipades och lackades i början av juni, sen monterades alla beslag etc.

Motorhuven byggdes klart under första delen av semestern och kapellet blev klart 14 juli och provmonterades, det blev helt till stor belåtenhet. Tändningen och förgasarna justerades in av min granne Conny och nu spinner motorn som en katt. En sista bottenmålning samt blötläggning inför stundande sjösättning gjordes.

Söndagen den 16 juli sjösattes ANNE i sjön Skuten i Finspång. Det tog ca 2 timmar innan pumparna klarade att länsa själva, efter 14 år på land så läckte hon rejält. Tyvärr så fungerade inte backläget på backslaget så någon provtur kunde inte göras.


Backslaget justerades och nya axel låsning monterades. Ny starkare vinsch monterades för att underlätta upptagning på vagnen. Ny sjösättning gjordes 21 juli, denna gång gick det bättre hon flöt direkt. Vi körde omkring ca 1 timme med fick aldrig motorn att varva mer än 2000 rpm trots att vi justerade förgasarblandningen en del. Troligtvis är det tändningen som måste ändras. Upptagningen gick så mycket enklare med den nya 12:1 vinschen, enbart bilen som slirar lite på vägen upp. Ska se om man kan övertala frugan att byta till en fyrhjulsdriven bil. Ytterligare justeringar samt sjösättningar, men puffarna i förgasarna försvinner inte.
Vi kontrollerar kamaxeln samt ventilspelet men allt ser ok ut. Byter tändspolen samt alla tänd delar igen för att utesluta tändningen. Hela augusti går åt till detta mysterium.
 Så en vacker dag 9 sep upptäcker jag felet och provturen som följer var en upplevelse. 20 knop var inga problem men vi nöjde oss med 23 knop eftersom motorn kanske bör slitas in lite innan vi börjar gasa fullt.
Vi hinner med några turen i Skuten, Dovern och Glan som sjöarna heter i Finspång.
Den 16 september blev sista turen för året, sen måste hon ligga på land och torka.Under oktober plockades hon ren på utrustning samt motorn kördes med glykolblandning och packades hon in för vintern. Nu längtar man redan till nästa vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar